“Fashion” ha revolucionat el consum de la síndria amb participació activa des de Cambrils
Un estiu més el consum de síndria s’imposarà al consum de meló i es consolida com una de les fruites estiuenques per excel·lència. Pot semblar obvi, però si retrocedim 15 o 20 anys enrere el panorama era molt diferent. “El consum estava caient a la vegada que es reduïa la superfície de conreu, de manera que era un cultiu tradicional que estava cridat a desaparèixer”, recorda Joaquin Hidalgo, coordinador de síndries “Fashion”, la marca que ha revolucionat el consum d’aquesta fruita i que constitueix una veritable història d’èxit.
L’amic de casa José Antonio Arcos, periodista d’El Ejido especialitzat en horticultura i tot un referent en el sector, juntament amb l’Ana Rubio, ens deixa fascinat mentre sopem per Cabo de Gata aquest agost. Ens acaben d’explicar la història de “Fashion” i que a més un dels seus socis productors és de Cambrils. Tirem enrere cap al 2000, moment en què el consumidor havia girat l’esquena a un producte amb una qualitat poc homogènia i en què els talls tampoc es feien en el moment adequat de maduresa i on s’afegia la molèstia de les llavors. Davant un horitzó poc engrescador, l’empresa de llavors Nunhems, que actua com a soci tecnològic, crea la varietat “Fashion” i anima a un grup de productors d’arreu de de l’Estat a fer un salt de qualitat amb una marca conjunta i garantir un calendari de collita des de l’abril, als camps d’El Ejido, fins a l’octubre, a la Manxa. “Es va establir una forma de fer les coses diferent que va permetre revolucionar tot el sector”, admet Hidalgo. Amb tot aquest temps la síndria ha doblat el consum per càpita i l’Estat espanyol és el primer exportador en volum i valor. “Amb un estàndard de qualitat elevat de producte es va aconseguir que el productor vengués més i que el consumidor trobés un producte innovador”, en referència a la síndria negra sense llavor, més dolça i molt còmoda de menjar.
Un producte de qualitat ha permès recuperar la confiança i doblar consum per càpita
“Fashion” és la unió d’un soci tecnològic que aporta la llavor i l’assessorament, i 16 socis productors que produeixen la síndria en els seus camps, formant l’agrupació d’empreses de major volum en el sector hortofrutícola d’Europa. Hi ha un soci català que és justament de Cambrils, VerdCamp Fruits. Molt focalitzats en horta d’hivern (col, coliflor, bròquil, etc.) la síndria els va permetre complementar la seva activitat. De les 380 hectàrees que gestionen, 200 les ocupen en aquesta època a la síndria. A més de les finques familiars de Cambrils, també tenen explotacions a València i la Manxa, de manera que poden servir síndria des de mitjans de juny fins al setembre, primer des de Cambrils i acabant a la Manxa. “Fashion ha estat un èxit perquè té un gust excel·lent i ha permès oferir al consumidor un producte que valgui la pena menjar i a partir d’aquí ha exercit de locomotora per fer empènyer tot el sector de la síndria”, explica Ernest Mas, responsable de camp de VerdCamp. “Fashion” domina el 10% del mercat de síndria i és el líder i referent en el segment premium. Dels 7 milions de quilos de producció anual, el 45% va a exportació, fonamentalment a Alemanya, França i Holanda.
Unió d’un soci tecnològic i 16 productors, un d’ells Verdcamp, per crear una marca única
La història d’èxit parteix de la innovació, però també de l’aliança d’un grup de productors per desenvolupar una marca de forma conjunta. “Avui et vénen al cap poques marques de fruita i una és “Fashion” on hem buscat altres formes de consum a més del tall tradicional i així desestacionalitzar-ho”, explica Hidalgo. De fet, les darreres xifres no només confirmen el domini de la síndria sobre el meló, sinó que la gran majoria és sense llavor i que el seu consumidor és més jove i familiar.
Paradoxalment, Verdcamp ha passat d’exportar majoritàriament a vendre principalment a Catalunya. L’Ernest Mas defensa que el futur està en apropar el camp a la ciutat. “L’agricultura ha de tornar a agafar valor a partir que el producte tingui menys quilometratge, que sigui el més saludable possible i cuidi més de l’entorn”. Aquesta empresa familiar de Cambrils va ser la primera d’Europa en el càlcul i certificació de la petjada hídrica i de carboni en síndria i nou cultius més.