Què és el màrqueting 2.0?

Un punt recurrent és cap on va el màrqueting a partir de l’impuls d’Internet i, en concret, de l’arribada del Web 2.0; és a dir, el diàleg constant i participatiu del consumidor i de tot un conjunt d’usuaris que treballen en comunitat, on la Wikipedia és el principal exponent. Fidels al seus postulats un conjunt de professionals han editat un llibre de lliure accés a internet (més ben dit, és un eBook), on expliquen les principals claus del màrqueting i Internet.

El títol del llibre és prou revelador: Del 1.0 al 2.0, claves para entender el nuevo marketing, disponible a Internet al web www.clavesdelnuevomarketing.com i ja amb més de 20.000 descàrregues. El treball és molt recomanable perquè és un viatge a les darreres tendències de màrqueting, amb un paper clau de les comunitats i les xarxes socials d’Internet. Però, al mateix temps, incideix en algunes de les idees expressades en els darrers articles d’aquest apartat: el nou màrqueting se centra en les persones, en els missatges i en les experiències, on el producte com a tal té un paper secundari. Per tant, les empreses han de dialogar amb els seus clients per garantir que ofereixen la resposta a les seves necessitats reals. Un dels primers capítols, a cura de Marc Cortés, tracta de resumir les 10 noves tendències del màrqueting 2.0 i que serveix per fer-se una idea dels nous temps. D’entrada, el “jo” com a empresa o com a producte dona pas al “nosaltres”, ja que els consumidors es converteixen també en productors, a partir d’establir una comunicació interactiva i estimular la col·laboració i participació dels clients. En aquest sentit, és molt important traslladar als consumidors que com a empresa ens interessa molt tot el que diuen i com ho diuen, amb la qual cosa cal tenir-los ben identificats i conèixer els seus hàbits a Internet. Precisament, aquests primers principis donen pas a un tercer punt que enllaça amb una idea clau del web 2.0: la suma de coneixements i activitats en un entorn web genera un resultat superior a la suma d’aportacions individuals.

Ja hem vist que cal centrar-se en les persones enfront del producte. De la mateix manera, hi ha altres tres principis que prioritzen el missatge i l’experiència davant del producte. Si s’aconsegueix la interacció amb els clients, s’incrementa el seu compromís i hi haurà un augment d’afinitat amb la marca, argumenten els autors del llibre. I tot això per arribar i descobrir el concepte de comunitat, al voltant del qual giren la resta de les 10 tendències del nou màrqueting. Per entendre-ho, ens recorden que qualsevol recomanació d’altres clients sempre reforça el procés de compra i és molt més eficaç que qualsevol missatge creat unidireccional per l’empresa. De fet, és força habitual que quan reservem per Internet un hotel sempre busquem l’opinió d’altres persones que hi han estat i han deixat la seva valoració. I si es para l’orella, fins i tot és possible detectar noves tendències…

Són tendències molt innovadores, que moltes empreses poden veure molt lluny. Però són justament les petites empreses les que poden ser més àgils per afrontar el potencial d’Internet. Perquè el fons del màrqueting no ha canviat: el client segueix sent el centre. El que ha variat és la forma: ara és més fàcil que mai arribar al consumidor, , conèixer-lo i fer-lo partícip de la marca.