L’hora de la “mobilització”
Un company de feina m’explicava que el seu fill petit no entenia com el televisor de la casa rural d’aquestes vacances d’estiu no canviava de canal després de passar-hi el dit per la pantalla. L’infant veia incrèdul com aquell aparell no funcionava igual que l’Iphone del seu pare. Aquesta anècdota, explicada i escoltada en diferents famílies explica l’impacte dels mòbils i, en especial, dels anomenats smartphones en la vida diària i la interacció amb l’exterior.
Es calcula que aquest any 2011 la meitat dels mòbils ja seran smartphones
Es calcula que aquest 2011 la meitat dels mòbils seran smartphones (Iphones, Blackberris, dispositius Android i Windows Phones), amb la qual cosa es convertiran en una de les principals vies per accedir a continguts i també de comunicar-se perquè han aconseguit reunir en un únic dispositiu el correu electrònic, Internet, aplicacions, vídeo i xarxes socials. Per això, les marques i empreses que no s’adaptin al nou context i no desenvolupin solucions per interactuar amb els seus clients a través del telèfon, tablets o altres dispositius mòbils perdran terreny a gran velocitat. Precisament, la companyia Weber Shandwick ha fet una investigació a 2.000 propietaris d’smartphones d’Europa per saber què esperen i volen de les marques a través del seu mòbil.
La consolidació del dispositiu mòbil obliga les empreses a adaptar-se
És clar que el mòbil representa la nova generació de la informàtica i Internet, de manera que el telèfon ja duplica a l’ordinador a l’hora d’accedir a les xarxes socials com Twitter o Facebook. De fet, l’estudi de Shandwick va més enllà i conclou que els smartphones ja estan substituint els pcs com a principal via d’accés a informació. Els enquestats demostren una gran fidelitat a l’aparell fins al punt d’admetre que si no el tenen se senten ‘despullats’. Entre els principals usos hi ha els jocs, la descàrrega d’alguna aplicació i l’obtenció d’indicacions per arribar a un lloc concret; en tots 3 casos ho han fet 1 de cada 2 usuaris de mòbil. L’enquesta deixa clar també que els usuaris de l’smartphone no només estan ‘enganxats’, sinó que tenen un comportament molt actiu amb el canal, amb la qual cosa les empreses i marques que s’han adaptat al nou context reben una millor percepció. Per contra, les empreses que no han desenvolupat continguts pels dispositius mòbils generen desinterès i males experiències, com la dificultat de descarregar-se fitxers o pàgines webs amb dificultat de navegació. Si es fa una anàlisi a nivell de països, els usuaris espanyols són els que més valoren que les empreses estiguin adaptades a l’smartphone, fins al punt que també són els que més utilitzen el telèfon per accedir a pàgines web d’empreses i les comparteixen amb d’altres persones. Tot plegat posa de manifest que la consolidació del dispositiu mòbil obliga les empreses a adaptarse de manera imminent al nou context, que no té punt de retorn. Les grans marques ja s’han mogut i no és cap casualitat, per exemple, que CocaCola hagi desenvolupat per a Iphone una aplicació al voltant del gintònic i els còctels per crear afinitat amb la seva marca de tònica Nordic Mist. I en un món com l’actual ja es parla que un impacte positiu d’un seguidor d’una marca permet que arribi gràcies a les xarxes socials a un mínim de 34 amics…