Qüestió de confiança
Els economistes que analitzen la marxa de l’economia global quan s’aturen a la Xina sempre fan referència a la manca de cobertures sanitàries com a gran fre per impulsar la demanda interna. És a dir, els xinesos prefereixen seguir estalviant en lloc de gastar a l’espera que el govern s’animi a construir una mínima sanitat pública.
És un exemple de la importància de la confiança de la població, la mateixa que també ha accentuat la crisi a la nostra economia, tot i que tot fa pensar que s’ha donat el punt d’inflexió i que s’inicia una lenta recuperació del consum.
Els green shoots, coneguts a Espanya amb el nom de ‘brots verds’, comencen a aparèixer en el consum intern, tot i que amb interrogants. Les perspectives indiquen un canvi de tendència i que la confiança comença a créixer tímidament entre els consumidors, segons ens adverteixen els últims indicadors.
És a dir, aquelles compres ajornades a millors temps tornen al primer pla del potencial comprador. En aquest sentit, el sector més paradigmàtic és el de l’automòbil. La consultora d’estudis de mercat TNS realitza un observatori del mercat de l’auto i en el seu darrer informe dona pistes de la importància que ha tingut fins ara la confiança entre els consumidors: de cada tres automobilistes que haguessin comprat un cotxe en els darrers mesos, dos no ho van fer per «la crisi de confiança», mentre que la manca de diners va ser la causa per a la resta (un de cada tres). Segons les dades de juny, ja hi ha un 21 per cent de persones que creu que ara és el millor moment per comprar un vehicle (fa tres mesos era només el 13 per cent). MillwardBrown és una altra consultora que ha creat l’índex de comportament del consumidor.
El juny registrava el -23,9, que és el millor resultat dels darrers 12 mesos (a l’abril passat estava en el -32,6). Per tant, millora la confiança, però de manera insuficient encara per impulsar decididament el consum intern. De fet, la mateixa companyia a l’hora de fer el diagnòstic de l’actual situació considera que més que una recuperació sostinguda de la confiança dels consumidors estem en una fase d’oscil·lacions, amb petites millores i caigudes que accentuaran alguns dels comportaments actuals: més temps i més presència a la llar, més sensibilitat amb els preus i les gangues, etc.
El Iese també comparteix aquesta lectura en el Comentarios de Coyuntura Económica del juliol: «En general, els consumidors poden mantenir una actitud de forta sensibilitat als preus, com la que venen aplicant des del principi de la crisi». La consultora TNS ho explica molt bé a través del seu estudi de l’evolució del gran consum Worldpanel.
La firma defensa que la nova situació econòmica ha portat quatre grans canvis: més consum de productes de la llar; retorn a un consum de necessitat; més visites a les botigues; i el preu, com a variable prioritària en el moment de la compra. Gallina Blanca ha tornat a situar en un lloc estratègic dels lineals les sopes de sobre, en detriment de productes més elaborats i que, fins fa poc, protagonitzaven el creixement de la marca.
És un exemple il·lustratiu que resumeix el nou escenari, que també obre noves oportunitats, ja que es passa més temps a casa i es cuina més (alimentació) i també, com que s’embruta més, cal netejar més (drogueria). En canvi, tot allò que no és imprescindible o menys bàsic, ara és prescindible, amb la qual cosa la roba, els viatges i la cultura registren una caiguda de consum.
I es confirma un fenomen ja explicat en aquest espai mesos enrere: més visites a la botiga a canvi de compres més baixes. Això vol dir que el preu és molt més important (el 59 per cent dels consumidors busca productes d’oferta) i només un valor diferencial justifica un preu superior.